המעבר מתוכנה שלילית לתוכנה חיובית מודל ה A.B.C.D –
ד"ר ליאורה בר-טור – הרצאה מס 7
Rational-Emotive-Therapy .1
(Ellis & Velten, 1998)
• ההנחה הבסיסית היא שרוב התגובות שלנו לאירועים שונים בחיינו מושפעות מאמונות, ממחשבות, מהשערות ודימויים המתעוררים אצלנו בתגובה לאירוע והם המכתיבים את התנהגותנו ואת רגשותינו.
• קיימים שני מערכי חשיבה: מערך רציונלי ומערך בלתי רציונלי
• מערך בלתי רציונלי מבוסס על תובענות והערכה אבסולוטית של מאורעות בחיים. התובענות מתבטאת בדרישות מעצמי ומאחרים.
2. גורמים המשפיעים על התבנית החשיבתית-התנהגותית
• הסביבה שבתוכה הוא חי
• רקע חברתי והיסטורי- השפעה דורית-לתקופה בהיסטוריה אליה שייך האדם כמו גם לאירועים אישיים שחווה, יש השלכות על מערכת האמונות, הערכים ודפוסי ההתנהגות והאישיות שלו.
• רקע תרבותי
• מצבו החברתי, משפחתי, תעסוקתי, פיזי והקוגניטיבי
• אתגרים ייחודיים לשלב שבו הוא נמצא בחייו
3. מחשבות לא רציונליות
• אני מוכרח להצליח
• אסור לי להיות חלש או תלוי באחרים
• אסור לך להזניח אותי
• אתה חייב להתנהג אלי בהגינות ובהתחשבות
• אני חייב שתהיה לי עבודה, חברה, אהבה, בריאות, כסף, התרגשות, כבוד
4. מחשבות לא רציונליות
מחשבות דוגמטיות
אני מוכרח
• אני חייב
• אני צריך
• מגיע לי
מחשבות מוגזמות
זה נורא
זה אסון
אי אפשר
5. תובענות
• נוראות- הגזמה במידת החומרה של דברים שקורים
• סף תסכול נמוך – הערכה של האדם שהוא לא יוכל לשאת את תוצאות האירוע עקב הסבל הנורא שייגרם לו
• הפחתה בערך עצמי – בלבול בין מעשה או הצנהגות לבין הערכת העצמי כבלתי תקין או ככישלון
•
6. רגשות שליליים לא בריאים
• חרדה- הימנעות
• דיכאון- המנעות ממושכת
• ייאוש – חוסר תיפקוד
• בושה – הימנעות מקשר
• זעם - אלימות
• קינאה מזיקה רומנטית – תיחקור ועיסוק אובססיבי. קינאה ברכוש ו/או הישג- קילקול הנאתו של האחר, נטייה להרוס
• אשמה – עיסוק מוגבר בניסיון לקבל סליחה
• סף תסכול נמוך – התפרצות, אלימות
7. רגשות שליליים בריאים
• אכזבה- שמירה על קשר, תקשורת
• דאגה – התמודדות עם האיום
• עצב – ניסיון לעסוק בפעילויות מפצות, מהנות
• חרטה- בקשת סליחה
• תיסכול- הכלה של התיסכול, נסיון למצא פיתרון
• שאיפה ל- מאמץ לפעול להשגתו
• אי נחת מ- ניסיון להעביר מסר, או לפעול
• קינאה בריאה, רומנטית או ברכוש או הישג
• חקירה קצרה ופתוחה, שאיפה להשיג דבר דומה לעצמי
•
8 . עקרונות הגישה REBT –
• A – Activating Event
• B – Belief
• C – Consequence
• D – Disputation
• E – Effective response
9. . א.מ.ת - אירוע- מחשבה-תוצאה
א. ארוע מלחיץ -בעלי דיבר אלי לא יפה בנוכחות חברים
מ. מחשבה- הוא לא מעריך אותי,תמיד הוא משפיל אותי, אני חלשה...
ת. תוצאה - תגובה רגשית: כעס עליו וכעס על עצמי
תגובה התנהגותית: שתיקה, התכנסות בתוך עצמי, ניתוק ממנו
תגובה גופנית: מתח בכל הגוף
10. זיהוי המחשבה האי רציונלית Core irrational belief
• תמיד הוא מעליב אותי
• הוא אף פעם לא ילמד לכבד אותי
• אני אישה בלי עמוד שדרה- אני באמת אפס
• אני מוכרחה להפרד ממנו
• הוא חייב לכבד אותי
11. מטרות ההתערבות
• לעזור לאנשים לזהות בין מחשבות רציונליות ללא רציונליות
• לנתח את המחשבות הלא רציונליות ואת ההיקשים המוטעים שלהן
• ללמד את האדם לקשר בין אירוע, מחשבה ותגובה
• ללמד את האדם לערער על המערך החשיבתי הלא רציונלי ולהפריך אותו.
• ללמד אותו לאמץ פילוסופית חיים רציונלית ומציאותית יותר