הרצאה מס 8

התפוח לא נופל רחוק מהעץ?!

מערכת היחסים במשפחה הרב-דורית ופסיכולוגיה חיובית

הרצאה בתאריך 28.12.10

ד"ר עירית רגב

 

מיתוסים ומציאות

n      האם  מערכת  הקשרים היתה קרובה יותר  בדורות קודמים?

n      המיתוסים משקפים ציפיות הדדיות וערכים תרבותיים של כבוד להורים.

n      המציאות – שקיעת מסורות – שינויים חברתיים ותרבותיים מהירים – שינוי מבנה המשפחה – אך גם שימור....

 

משפחות רב-דוריות

n         הארכת תוחלת החיים יצרה שינוי במערכת המשפחתית. משפחה בת 4-5 דורות.

    התופעה יכולה להפגיש את הדורות עם פערים בין מסורות לחידושים בין סגנונות חיים שונים ותפיסות עולם שונות.

n       הזדמנות לקשר ממושך.

n      שני הדורות נמצאים במקום שונה על-פני מעגל החיים. השאלה: כיצד נפגשים שני הדורות אחד עם צרכי השני?  ומה קורה כאשר הצרכים לא מתואמים?

n      סיפורה של דינה בת ה-65 המטפלת בנכדים פעוטים לאחר גירושי הבת יחד עם בעיות בריאות.

 

 

 

n      "דור שאינו מכיר את אביו וסבו – אינו מכיר את עצמו, אינו יודע מה ירש ובמה מרד" (ברל כצנלסון)

 

n      המפגש הבין-דורי  יכול להעמיק את הדיאלוג ולתרום  להתקרבות ולהתפתחות אישית.

 

 

שלוש פנים במראה המשפחתית

n      המשפחה כמערכת – חוקים כללים ותפקידים לכל אחד  מבני המשפחה

n      המשפחה המתפתחת – "מעגל המשפחה" – דיאלוג בין-דורי שבו כל אחד נמצא במעגל אישי ובמעגל משפחתי. האם המפגש נמצא בהלימה?

n      פסיכודינמיקה של יחסי משפחה – מפגש מחודש, אינטנסיבי לעיתים שמאפשר ביטוי חיבה ומחויבות אך גם מחייה לעיתים קונפליקטים מהעבר המשפחתי.

 

 

המשפחה כמערכת

n      שינוי אצל אחד מחברי המשפחה ישפיע על כל האחרים.

n      טיפולוגיה של משפחות

n      משפחות שיש בהן גמישות ופתיחות לשינויים של מחזור החיים - מתמודדות טוב יותר עם שינויים

n      איך המשפחה מתמודדת עם השינויים?

 

 

 

 

המשפחה המתפתחת

n      "שלוח" הילדים מול "שימור"

n      הערכה מחודשת של מערכת יחסי הזוג

n      פיתוח יחסי בוגרים ושווים על ילדים מבוגרים, הגדרת יחסים עם חתנים, כלות ונכדים

 

n      המשפחה בזקנה העברת תפקידים בין הדורות         

n      קבלת תפקידים חברתיים ומשפחתיים חדשים

n       קבלת תמיכה מדור הביניים

n      הישענות על ניסיון וחוכמה והעברתם לדורות צעירים

 

פסיכודינמיקה של יחסי  משפחה

n      מי הילד של  אבא?

n      רסיסי חיים – ג'ק ניקולסון חוזר הביתה כשאביו נוטה למות וכל השדים  הנושנים מתעוררים מרבצם.

n      הצמדות לתפקידים ודימויים משפחתיים – הילד הטוב, הילד הרע, יוצרים דפוסים של עזרה: הבת עוזרת והבן לא עוזר? 

 

קונפליקטים בינדוריים

n      בשלב ההזדקנות של ההורים בעקבות שינויים תפקודיים, פיזיים ומנטליים יש חזרה לאינטנסיביות ביחסים (Rejoining)

n      מגמה הפוכה למגמה הקודמת של שחרור ויחסי עצמאיים

n      השאלה עד כמה זה מתאים לצרכים של בני המשפחה ולמקום שבו כל-אחד מהם נמצא.

 

 

מחיר הקונפליקט בין הדורות

n      עבור הצאצאים – ביקורת מצד ההורים מחזירה אותם למאבק הקודם להשגת אוטונומיה

n      עבור ההורים – מעורר חשש מהתגברות התלות בילדים,  איום על עצמאות

n      התוצאה לעיתים – הימנעות שני הצדדים מנושאים טעונים.

 

 

מילת המפתח - אמביוולנטיות

n      המשפחה היא כתובת מרכזית ומשמעותית לתמיכה הקשרים עם דור הבנים הופכים משמעותיים עוד יותר בגיל המבוגר.

n      רוצים קרבה ואינטימיות אך גם לשמור על דיסטנס...

n      רוצים  הזדהות ותמיכה אך גם שמירה על אינדיבידואליזם ואוטונומיה

 

 

תיאורית הבחירה הסוציו-אמוציונלית

n      צמצום במספר הקשרים הבינאישיים עם העלייה בגיל

n      צמצום הקשרים הוא אסטרטגיה יעילה 

n      הצמצום הוא תוצאה של בחירה אישית

n      הבחירה נובעת מירידה באנרגיות האישיות ומתפישת  העתיד כמוגבל

n      המשפחה  הקרובה היא בדרך-כלל הבחירה לקשרים בינאישיים קרובים .

 

 

n      קשרים משמעותיים ואינטימיים תורמים לתחושת האושר

n      עולה הצורך בקשרים בינאישיים  אינטימיים שישי בהם משמעות ועומק.

n      חיזוק קשרים משמעותיים כאשר ההעדפה היא של בני משפחה.

n      "אדם בחייו אין לו זמן שיהיה לו זמן לכל" (יהודה עמיחי)

n      באמצע החיים – הבנה שונה של הזמן העומד לרשותנו

 

 

 

יחסים בינדוריים ופסיכולוגיה חיובית

n      "אנשים מאושרים הם הורים טובים יותר" (אריך פרום)

n      אנחנו יוצרים מציאות. העצמי שלנו  בנוי על סיפורים. דו-שיח פנימי וחיצוני הבונה את הדימוי והמציאות שלנו (הקונסטרוקטיביזם החברתי).

n      אושר משפיע על איכות הקשרים עם אחרים  ועל תהליך ההתקשרות בין הורה לילד.

n      יש לזה השפעה מעגלית.

n      רינה מחייכת לבתה  יעל ואומרת לה משהו נעים (מחמאה). יעל מחזירה חיוך ומשיבה במחמאה.

 

Broaden and build
(ברברה הרדינסון)

n      רגשות חיוביים מעמיקים חשיבה ומרחיבים רפרטואר של התנהגות יצירתית.

n      רגשות חיוביים מסייעים לבנות מיומנויות חברתיות ואינטלקטואליות ואלו עוזרים ליכולת ליחסים חברתיים.

n      מושג נוסף: meaning systems

n      כל אחד מפרש מצבים ממערכת האמונות והמשמעות האישית שלו. ואז מניח שזה הגיוני ומוצדק ומגיב את האחר בהתאם – השני (בן, בת, חתן, כלה) מגיבים אף הם ממערכת המשמעות שלהם....

 

approach motivation

n      הגדרת מטרות חיוביות –

n      גישה הימנעות : "אני לא רוצה לריב עם הבן והכלה" 

n      גישת  המטרות החיוביות : "אני מתכנן  כיף משותף, עשייה משותפת, נראה משהו מעניין באינטרנט..."

בגישת ההימנעות נחוש הקלה או חרדה: "הצלחתי לא לריב איתם" " הצלחתי לעבור ארוחת ערב בשקט.

בגישה החיובית: יש סיכוי לתחושה של הישג וקרבה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright ן¿½ 2008 Tzmatim, All rights reserved.