התפוח לא נופל רחוק מהעץ?!
מערכת היחסים במשפחה הרב-דורית ופסיכולוגיה חיובית
הרצאה בתאריך 28.12.10
ד"ר עירית רגב
מיתוסים ומציאות
n האם מערכת הקשרים היתה קרובה יותר בדורות קודמים?
n המיתוסים משקפים ציפיות הדדיות וערכים תרבותיים של כבוד להורים.
n המציאות – שקיעת מסורות – שינויים חברתיים ותרבותיים מהירים – שינוי מבנה המשפחה – אך גם שימור....
משפחות רב-דוריות
n הארכת תוחלת החיים יצרה שינוי במערכת המשפחתית. משפחה בת 4-5 דורות.
התופעה יכולה להפגיש את הדורות עם פערים בין מסורות לחידושים בין סגנונות חיים שונים ותפיסות עולם שונות.
n הזדמנות לקשר ממושך.
n שני הדורות נמצאים במקום שונה על-פני מעגל החיים. השאלה: כיצד נפגשים שני הדורות אחד עם צרכי השני? ומה קורה כאשר הצרכים לא מתואמים?
n סיפורה של דינה בת ה-65 המטפלת בנכדים פעוטים לאחר גירושי הבת יחד עם בעיות בריאות.
n "דור שאינו מכיר את אביו וסבו – אינו מכיר את עצמו, אינו יודע מה ירש ובמה מרד" (ברל כצנלסון)
n המפגש הבין-דורי יכול להעמיק את הדיאלוג ולתרום להתקרבות ולהתפתחות אישית.
שלוש פנים במראה המשפחתית
n המשפחה כמערכת – חוקים כללים ותפקידים לכל אחד מבני המשפחה
n המשפחה המתפתחת – "מעגל המשפחה" – דיאלוג בין-דורי שבו כל אחד נמצא במעגל אישי ובמעגל משפחתי. האם המפגש נמצא בהלימה?
n פסיכודינמיקה של יחסי משפחה – מפגש מחודש, אינטנסיבי לעיתים שמאפשר ביטוי חיבה ומחויבות אך גם מחייה לעיתים קונפליקטים מהעבר המשפחתי.
המשפחה כמערכת
n שינוי אצל אחד מחברי המשפחה ישפיע על כל האחרים.
n טיפולוגיה של משפחות
n משפחות שיש בהן גמישות ופתיחות לשינויים של מחזור החיים - מתמודדות טוב יותר עם שינויים
n איך המשפחה מתמודדת עם השינויים?
המשפחה המתפתחת
n "שלוח" הילדים מול "שימור"
n הערכה מחודשת של מערכת יחסי הזוג
n פיתוח יחסי בוגרים ושווים על ילדים מבוגרים, הגדרת יחסים עם חתנים, כלות ונכדים
n המשפחה בזקנה העברת תפקידים בין הדורות
n קבלת תפקידים חברתיים ומשפחתיים חדשים
n קבלת תמיכה מדור הביניים
n הישענות על ניסיון וחוכמה והעברתם לדורות צעירים
פסיכודינמיקה של יחסי משפחה
n מי הילד של אבא?
n רסיסי חיים – ג'ק ניקולסון חוזר הביתה כשאביו נוטה למות וכל השדים הנושנים מתעוררים מרבצם.
n הצמדות לתפקידים ודימויים משפחתיים – הילד הטוב, הילד הרע, יוצרים דפוסים של עזרה: הבת עוזרת והבן לא עוזר?
קונפליקטים בינדוריים
n בשלב ההזדקנות של ההורים בעקבות שינויים תפקודיים, פיזיים ומנטליים יש חזרה לאינטנסיביות ביחסים (Rejoining)
n מגמה הפוכה למגמה הקודמת של שחרור ויחסי עצמאיים
n השאלה עד כמה זה מתאים לצרכים של בני המשפחה ולמקום שבו כל-אחד מהם נמצא.
מחיר הקונפליקט בין הדורות
n עבור הצאצאים – ביקורת מצד ההורים מחזירה אותם למאבק הקודם להשגת אוטונומיה
n עבור ההורים – מעורר חשש מהתגברות התלות בילדים, איום על עצמאות
n התוצאה לעיתים – הימנעות שני הצדדים מנושאים טעונים.
מילת המפתח - אמביוולנטיות
n המשפחה היא כתובת מרכזית ומשמעותית לתמיכה הקשרים עם דור הבנים הופכים משמעותיים עוד יותר בגיל המבוגר.
n רוצים קרבה ואינטימיות אך גם לשמור על דיסטנס...
n רוצים הזדהות ותמיכה אך גם שמירה על אינדיבידואליזם ואוטונומיה
תיאורית הבחירה הסוציו-אמוציונלית
n צמצום במספר הקשרים הבינאישיים עם העלייה בגיל
n צמצום הקשרים הוא אסטרטגיה יעילה
n הצמצום הוא תוצאה של בחירה אישית
n הבחירה נובעת מירידה באנרגיות האישיות ומתפישת העתיד כמוגבל
n המשפחה הקרובה היא בדרך-כלל הבחירה לקשרים בינאישיים קרובים .
n קשרים משמעותיים ואינטימיים תורמים לתחושת האושר
n עולה הצורך בקשרים בינאישיים אינטימיים שישי בהם משמעות ועומק.
n חיזוק קשרים משמעותיים כאשר ההעדפה היא של בני משפחה.
n "אדם בחייו אין לו זמן שיהיה לו זמן לכל" (יהודה עמיחי)
n באמצע החיים – הבנה שונה של הזמן העומד לרשותנו
יחסים בינדוריים ופסיכולוגיה חיובית
n "אנשים מאושרים הם הורים טובים יותר" (אריך פרום)
n אנחנו יוצרים מציאות. העצמי שלנו בנוי על סיפורים. דו-שיח פנימי וחיצוני הבונה את הדימוי והמציאות שלנו (הקונסטרוקטיביזם החברתי).
n אושר משפיע על איכות הקשרים עם אחרים ועל תהליך ההתקשרות בין הורה לילד.
n יש לזה השפעה מעגלית.
n רינה מחייכת לבתה יעל ואומרת לה משהו נעים (מחמאה). יעל מחזירה חיוך ומשיבה במחמאה.
Broaden and build
(ברברה הרדינסון)
n רגשות חיוביים מעמיקים חשיבה ומרחיבים רפרטואר של התנהגות יצירתית.
n רגשות חיוביים מסייעים לבנות מיומנויות חברתיות ואינטלקטואליות ואלו עוזרים ליכולת ליחסים חברתיים.
n מושג נוסף: meaning systems
n כל אחד מפרש מצבים ממערכת האמונות והמשמעות האישית שלו. ואז מניח שזה הגיוני ומוצדק ומגיב את האחר בהתאם – השני (בן, בת, חתן, כלה) מגיבים אף הם ממערכת המשמעות שלהם....
approach motivation
n הגדרת מטרות חיוביות –
n גישה הימנעות : "אני לא רוצה לריב עם הבן והכלה"
n גישת המטרות החיוביות : "אני מתכנן כיף משותף, עשייה משותפת, נראה משהו מעניין באינטרנט..."
בגישת ההימנעות נחוש הקלה או חרדה: "הצלחתי לא לריב איתם" " הצלחתי לעבור ארוחת ערב בשקט.
בגישה החיובית: יש סיכוי לתחושה של הישג וקרבה.