אימון אישי בגיל מבוגר

האימון בגיל המבוגר- ד"ר ליאורה בר-טור

 

אימון אישי הוא תחום שהולך ומתפתח בשנים האחרונות ומהווה מסגרת לייעוץ וליווי לאנשים החווים מעברים, שינויים או אובדנים בחייהם.

האימון האישי שואל את עקרונותיו מאימון גופני כך שהמאמן האישי בדומה למאמן הכושר האישי מנחה ומלווה את האדם בתהליך של שיפור יכולותיו בצורה מבוקרת ושיטתית.

 

מטרתו העיקרית של האימון בגיל המבוגר היא לעזור לאדם לשדרג את איכות חייו תוך כדי איתור הכוחות הפנימיים שברשותו ושימוש ברזרבות לא מנוצלות.

האימון מהווה מנוף להתחדשות תוך עיסוק בחוזקיו של האדם, בכישוריו וביכולת הגלומה בו.

המאמן מונחה על ידי התפיסה הבסיסית כי כל אדם מבוגר הוא חכם ובעל ניסיון ובידיו הידע והיכולת לקבוע את מטרות האימון ולהוביל אותו.

המאמן מספק את ארגז הכלים למימוש המטרות.

המייחד את האימון על פני כלים טיפוליים אחרים הוא במרחב בו הוא מתבצע.

מערכת היחסים בין המאמן למאומן היא שיויונית, פתוחה ומותאמת לקצב של המתאמן.

אין בשיחת האימון שיפוטיות, ביקורתיות או דעה קדומה.

 המאמן מקבל את המתאמן כאדם שלם היודע מה טוב עבורו ולכן האדם עצמו הוא זה שמכתיב את תהליך האימון.

במרחב האימוני האדם לוקח אחריות ושליטה מלאה על מהלך האימון.  

ייחודו של תהליך האימון לאוכלוסיה המבוגרת הוא בסיוע ובחיזוק שהוא יכול לתת לאנשים המתמודדים עם שינויים ואובדנים בחיים,  המחייבים אותם להתמודד עם מציאות שהשתנתה.

המטרה העיקרית של האימון בגיל המבוגר,  היא לספק לאדם מסגרת שתאפשר לו לנהל את עצמו ואת חייו במהלך ההזדקנות.

להתמודד טוב יותר עם ההווה. להציב מטרות ויעדים ריאלים למימוש בעתיד הקרוב  תוך קבלה, השלמה  והתפייסות עם  העבר.

בשונה מאימון המתאים לאוכלוסיה הצעירה, האימון לאוכלוסיה המזדקנת מאפשר לקבל מהמאמן תמיכה, הכוונה ואפילו ייעוץ קונקרטי, תוך הבנה מעמיקה של הצרכים הייחודיים של אוכלוסיה זו המחייבת לעיתים מהמאמן להיות אקטיבי ומוביל בתהליך.

לכן אימון של אוכלוסיה מבוגרת מחייב הכרות עם עולמו הפנימי של האדם הזקן ועם תהליכי הההזדקנות.

אימון של אדם מבוגר מחייב גם הערכה מפורטת של דפוסי ההתמודדות שלו בעבר. לכן השאלונים הבודקים חוזקים, ערכים חזון ומטרות לטווח קצר ולטווח ארוך, מתמקדים גם בעבר. השאלות המנחות מטרתן לגלות מה היו דפוסי התיפקוד בעברו של האדם שאיפשרו לו לממש ערכים וחזון, וכן מה היו הקשיים שהתעוררו במימושם. מידע על תפקוד והתמודדות בעבר יאפשר הערכה מקיפה של  השינויים או האובדנים בהווה.

האימון הוא תהליך שיטתי, מובנה, וממוקד. יש בו שלבים, ומשימות שהאדם מתבקש למלא במהלך האימון. האדם הוא שותף אקטיבי לתהליך שמטרתו לבנות תכנית פעולה למימוש החזון האישי והייחודי של כל אדם.

השאלות העיקריות עליהן מנסים לענות בתחילת האימון הן:

1.    מה המצב המתאים לי ביותר?

2.    למה אני שואף להגיע?

3.    מה אני מוכן ללעשות בשביל זה ועל מה אני מוכן לותר?מהם המשאבים האישיים, החברתיים והכלכליים העומדים לרשותי?

4.    מהם חסמי ההצלחה שמנעו ממני או שמונעים ממני כיום להשיג את מה שאני רוצה ?

5.    כיצד מתרגמים את הרצון שלי לתכנית פעולה.

6.    מהו הדבר הראשון ובעתיד הקרוב ביותר האפשרי שעלי להשיג כדי להתחיל להתקדם?

 

 הפילוסופיה של האימון מבוססת על ההנחה שהלקוח הוא מומחה לחייו וכל אדם הוא יצירתי, בעל תושיה ו"שלם".

לכן השאלה היא איך ניתן על בסיס מכלול מאפיניו ויכולותיו של האדם כפי שהם, לנהל ולמנף יכולות אלה לרמת תיפקוד ושביעות רצון מקסימלים.

על בסיס יסודות אלה, אחריותו של המאמן היא:

לגלות, להבהיר ולהיות שותף למה שהלקוח רוצה להשיג.

להניע את הלקוח לגילוי עצמי

להניע את הלקוח להפיק מעצמו פתרונות ואסטרטגיות.

לראות בלקוח אחראי ומחוייב לשאיפותיו.

תחום האימון במבוגרים הוא תחום אקלקטי (אספני).

בסיס הידע לקוח מתחומים שונים כמו הפסיכולוגיה החיובית, טיפול קוגניטיבי אמוטיבי, מודל הבריאות החיובית, מודלים מתחום היחסים הבינדוריים,  ומודלים שונים מתחום האימון העסקי והאישי בכלל.

כמו באימון גופני אנו משתמשים בארגז כלים המכיל אמצעים שונים להשגת המטרה.

Copyright ן¿½ 2008 Tzmatim, All rights reserved.