למידה
מהי למידה?
 
למידה הינה כל מצב שבו נוסף מידע חדש למאגרי הזיכרון, כמו שם של אדם שזה עתה פגשנו או תוכן של ספר שקראנו. ישנה למידה המתרחשת באופן מכוון (ובה מסופק מידע שיטתי כמו בקורס) וישנה למידה שוטפת שמתרחשת מאליה (מבלי שהשקענו בה כוונה ומאמץ). אנו רגילים לקשר בין למידה לבין ספסלי בית הספר וגיל צעיר, אך למידה ממשיכה ומתרחשת לאורך כל טווח החיים, גם בגיל מבוגר ביותר. ללמידה יש תכונה מעניינת: ככל שלומדים יותר, כן מסוגלים ללמוד עוד ועוד. למידה יוצרת קשרים בין מידע קודם וחדש, מעוררת אתגרים מחשבתיים וגורמת להתחדשות.
 
זה כבר לא בשבילי - הרהורים על למידה בגיל מבוגר
קיימים שינויים טבעיים ביכולת הלמידה עם השנים. אם נבין אותם נקל על עצמנו להיכנס למסגרות ולמטלות למידה חדשות תוך שימוש בשיטות ובעזרים נכונים. כאמור, גיל אינו מחסום ללמידה. למידה היא בשבילך.
לפי ממצאי מחקרים אחרונים אנשים מבוגרים הם איטיים יותר במצבי למידה, פחות מרוכזים ומוסחים בקלות, ומאחסנים מידע חדש בצורה פחות יעילה בהשוואה לצעירים מהם. יש להם לעיתים גם ירידה בראייה ובשמיעה המשפיעה על מצבי למידה. אך בצד שינויים טבעיים אלה, שניתן להתמודד איתם, ללומד המבוגר יש יתרונות משלו: הוא בעל מוטיבציה וסקרנות, קיימים בזיכרונו מאגרי ידע קודמים נרחבים המהווים בסיס ללמידה חדשה והוא בעל זווית ראייה רחבה יותר על החיים (חכמת הגיל).
מה על אדם מבוגר המעוניין ללמוד תכנים ומיומנויות חדשות לעשות? בשלב ראשון, להתרחק מהמשפט "זה כבר לא בשבילי", בשלבים הבאים להגדיר את נושאי ומטרות הלמידה, לרכוש מיומנויות למידה מתאימות ולבחור סביבת למידה נכונה.      
 
Copyright ן¿½ 2008 Tzmatim, All rights reserved.